24 listopada 2023 r. odbyła się Konferencja Dydaktyczna „Nauczanie Przedmiotów Ścisłych – Sztuczna inteligencja jako pomoc dydaktyczna” organizowana w ramach corocznego Święta Nauk Ścisłych w AGH – Dni prof. Antoniego Hoborskiego.
Zorganizowana przez Sekcję Zespół ds. Olimpiad Centrum Rekrutacji AGH oraz Przewodniczącego Komitetu Organizacyjnego Święta Nauk Ścisłych w AGH – Dni prof. Antoniego Hoborskiego dr hab. prof. AGH Jerzego Stochela Konferencja Dydaktyczna mająca na celu upowszechnienie i popularyzację rozwoju nauk ścisłych: matematyki, fizyki i chemii w szkołach ponadpodstawowych oraz środowiskach akademickich w tym roku została poświęcona tematowi Sztucznej Inteligencji, oraz możliwościom wykorzystania tego innowacyjnego narzędzia jako pomocy dydaktycznej. Uczestnicy Konferencji otrzymali certyfikaty potwierdzające udział w wydarzeniu.
Tegoroczna Konferencja zorganizowana została w Auli Centrum Dydaktyki AGH. Punktualnie o godzinie 11:00 uczestników przywitał Prorektor ds. Kształcenia Akademii Górniczo -Hutniczej prof. dr hab. inż. Wojciech Łużny.
Jako pierwszy wykład pt. „W Pracowni prof. Corcorana” wygłosił prof. dr hab. inż. Aleksander Byrski z Wydziału Informatyki. Podczas wystąpienia nawiązał do twórczości najczęściej tłumaczonego polskiego autora, wizjonera przyszłości – Stanisława Lema, po krótkim omówieniu podstaw konstruowania modeli sztucznej inteligencji, szukał odpowiedzi na pytania: Czy jesteśmy gotowi by w odpowiedni sposób wykorzystywać możliwości, jakie daje nam AI. Czy sztuczna inteligencja, która obecnie wspiera, ostatecznie może zastąpić człowieka, oraz czy można ją oszukać.
Następnie fascynujący świat możliwości, jakie daje AI i ChatGPT uczestnikom konferencji podczas swojego wystąpienia pt. „Przekraczając granice tradycyjnej edukacji: ChatGPT jako innowacyjny współpracownik pedagogiczny” zaprezentował dr inż. Krzysztof Kluza z Wydziału Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej. Podczas wykładu prowadzący przedstawił możliwości wykorzystania ChataGPT podczas codziennej pracy nauczycieli. Zaprezentowane zostały przykładowe rozwiązania zadań z poprzednich edycji Olimpiady O Diamentowy Indeks AGH przygotowane przez Chat GPT. Na tym przykładzie uczestnicy konferencji mogli przekonać się, że AI nie jest nieomylna i często popełnia błędy.
Po przerwie dr inż. Paweł Janowski z Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej wyjaśnił, na czym polega Kosmiczny Efekt Dżanibekowa. Zaprezentował kilka eksperymentów, które pozwolą zjawisko pierwotnie zaobserwowane w przestrzeni kosmicznej, zaprezentować uczniom podczas codziennych zajęć w szkole.
Następnie prof. dr hab. Janusz Wolny z Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej AGH omówił rozwiązania kilku zadań, z którymi przyszło zmierzyć się uczestnikom Ogólnopolskiej Olimpiady O Diamentowy Indeks AGH z fizyki podczas poprzednich edycji zawodów.
Prof. dr hab. inż. Tomasz Szumlak – Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej podczas wystąpienia „Zrównoważony rozwój sztucznej inteligencji – most do przyszłości” poruszył temat praktycznego zastosowania sztucznej inteligencji, odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z zasobów oraz wyjaśnił kilka podstawowych koncepcji i technik związanych z działaniem sztucznej inteligencji.
Nauczycieli zainteresowanych popularyzacją nauk ścisłych wśród uczniów zapraszamy do zapoznania się z materiałami popularnonaukowymi dostępnymi na stronie Centrum Badań Kosmicznych PAN – Patrona Ogólnopolskiej Olimpiady O Diamentowy Indeks AGH.