W dniach 1-2 lutego 2025 roku, w murach Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz 13 ośrodkach zamiejscowych rozsianych po całej Polsce, odbył się drugi etap Ogólnopolskiej Olimpiady O Diamentowy Indeks AGH. Wydarzenie zgromadziło 2984 najzdolniejszych uczniów szkół średnich z całej Polski, którzy rywalizowali w dziedzinach matematyki, fizyki, chemii, geografii z elementami geologii i informatyki.
Konkurs odbywał się w czterech turach:

- sobota: 10:00-12:00 olimpiada z geografii, 13:00-15:00 z fizyki,
- niedziela: 10:00-12:00 z chemii,13:00-15:00 z matematyki i informatyki.
Do drugiego etapu Olimpiady zostali dopuszczeni uczniowie, którzy z pierwszego etapu otrzymali min 70% możliwych do zdobycia punktów. Zadania z pierwszego etapu uczestnicy rozwiązywali w domu, w zależności od przedmiotu, online logując się na platformy e-lerningową AGH, OIOIOI lub zamieszczając rozwiązania zadań w formie plików pdf na swoim koncie w systemie Olimpiady.



Konkurs z każdego przedmiotu zaplanowany był na określoną godzinę, ale dużo wcześniej przed godziną rozpoczęcia wydarzenia korytarze szkół oraz uczelni, gdzie przeprowadzana była Olimpiada, wypełniały się młodymi ludźmi, którzy z determinacją i skupieniem przygotowywali się do przystąpienia do rozwiązywania zadań. W powietrzu czuć było mieszankę stresu i oczekiwania na rozpoczęcie wydarzenia, a także ducha zdrowej rywalizacji. W Olimpiadzie brali udział uczniowie z różnych szkół, więc był to też czas na wymianę uwag dotyczących spodziewanego zakresu materiału, nawiązywanie nowych znajomości, wymianę szkolnych doświadczeń, ostatnie spojrzenia do zabranych materiałów w celu uzupełnienia zapomnianych informacji. Widać było, że mimo rywalizacji, wielu z nich cieszyło się z możliwości spotkania rówieśników o podobnych zainteresowaniach i pasjach.
Uczestnicy mieli do rozwiązania zadania różnej trudności, często wykraczające poza poziom podstawowej wiedzy szkolnej, które wymagały nie tylko wiedzy teoretycznej, ale także umiejętności praktycznego zastosowania zdobytych informacji. Każdy z uczestników starał się dać z siebie wszystko, aby zdobyć upragniony diamentowy indeks, który otwiera drzwi do studiowania na jednej z najlepszych uczelni technicznych w Polsce.


W Olimpiadzie brali udział nauczyciele akademiccy pracujący na AGH, którzy wchodzili w skład komisji konkursowej każdego z przedmiotów. Dało to uczniom możliwość spotkania z pracownikiem Uczelni, zapytania o ofertę edukacyjną i warunki studiowania na AGH. Z okazji skorzystali też nauczyciele szkół uczestniczących w organizacji konkursu, pytając o specyfikę nowych kierunków, poziom nauczania na Uczelni i wymagania, które akademicy stawiają przed absolwentami szkół średnich.

Na zakończenie konkursu, na twarzach niektórych uczestników pojawiły się szerokie uśmiechy, a inni, choć nieco zawiedzeni, obiecywali sobie, że wrócą lepiej przygotowani w przyszłym roku. Organizatorzy podkreślali, że każdy z uczestników jest już zwycięzcą, ponieważ sam udział w tak prestiżowym konkursie świadczy o ich ogromnym potencjale i zaangażowaniu. Na pamiątkę udziału w konkursie każdy z uczestników otrzymał od Uczelni drobny upominek z logo Olimpiady oraz AGH.
Drugi etap Olimpiady o Diamentowy Indeks AGH to nie tylko sprawdzian wiedzy, ale także wyjątkowa okazja do nawiązania nowych znajomości i wymiany doświadczeń. Uczestnicy, pełni pasji i zaangażowania, pokazali, że nauka może być fascynującą przygodą. Bez względu na wyniki, każdy z nich jest już zwycięzcą, a zdobyte doświadczenia z pewnością zaowocują w przyszłości.